2017 yılında Hazal Eraslan ve Rafet Sunaçoğlu tarafından kurulan Mesaidışı Mimamrlık mimari tasarımı belirli bir zaman diliminde -mesai saatlerinde- yapılan ve bu sebeple monotonlaşan ve tektipleşen bir eylem olmaktan çıkarıp, zamansız bir fikir üretme çabası haline getirmeyi amaçlar. Mesaidışı Mimarlık bu bakış açısıyla yurt içi ve yurt dışında mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetleri vermektedir.
2017 yılında Hazal Eraslan ve Rafet Sunaçoğlu tarafından kurulan Mesaidışı Mimamrlık mimari tasarımı belirli bir zaman diliminde -mesai saatlerinde- yapılan ve bu sebeple monotonlaşan ve tektipleşen bir eylem olmaktan çıkarıp, zamansız bir fikir üretme çabası haline getirmeyi amaçlar. Mesaidışı Mimarlık bu bakış açısıyla yurt içi ve yurt dışında mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetleri vermektedir.
Balıkesir Büyükşehir Belediyesi
Durum: Yarışma Projesi (Katılımcı)
Tip: Kamu
Ekip: Hazal Eraslan, Rafet Sunaçoğlu,
Betül Ay
Yer: Balıkesir
Yıl: 2016
Kentler ve tarihte varoluş süreçleri düşünüldüğünde şüphesiz ki akla gelen ilk olgu içinde barındırdığı temel öge ‘insan’ olacaktır. İnsan hangi coğrafyada yaşarsa yaşasın, varoluşu gereği bulunduğu bölgeyi benimseme ve orayı kendi merkezi haline getirme çabası içindedir. Bu noktada kentler de insanın bu doğal sürecinin bir yansıması olarak düşünülebilir. Öyle ki süreç içinde her kent kentli için büyük bir eve, merkeze dönüşecektir.
Bugün, kendi halkıyla iç içe olan, bulunduğu konumdan bağımsız olarak her yerel yönetimin temel amacı kentliyi tek çatı altında toplamak ve kenti kentliye benimsetmektir. Ancak bunun yapılabilmesi bazen söylemlerden öteye gitmeli ve somut bir olguda vücut bulmalıdır. İşte tam da bu noktada Balıkesir Belediyesi Hizmet Binası kendi “merkez”ini tanımlar. Şüphesiz ki bu merkez Balıkesir’in coğrafi konumundan ayrı düşünülemez. Öyle ki Marmara’nın Egenin Anadolu’nun merkezinde yer alan bu kent artık kendini anlatan bir belediye binasında vücut bulacaktır .Bu noktada Balıkesir Büyükşehir Belediye Binası kendi 3 bölgesini tek merkezde toplar .Bünyesinde barındırdığı merkezcil ‘pasaj kütlesiyle’ kentliyi merkeze çağırır, hiyerarşik düzenin içine katar. Fakat bu hiyerarşik düzen içinde kentli kendine nasıl yer bulacaktır? İşte tam da bu noktada bahsi geçen ‘pasaj’ sosyal işlevlerle hiyerarşik düzeni ve halkı birbirine bağlayan bir köprüye dönüşür. Bu köprüye ait bir kol sosyal işlevleri barındırırken diğer iki kol ise belediye hizmet birimlerini içinde barındırır.Böylece pasaj,üstlendiği köprü göreviyle birleştirici özelliğini vurgular. Bu sayede pasaj fiziksel kimliğini doğrular ve düşünsel olarak da “merkez olgusunu’ belleklere yerleştirir.
Her merkez öncelikli olarak en yakınındakini kendi bünyesine çeker. Şüphesiz ki arazinin önünde bulunan park da bu çekime katılan ilk öğe olacaktır. Ancak parklar günümüzde sadece yeşil alan olarak değerlendirilmektedir. Oysa ki hiçbir mekan işlevinden bağımsız düşünülemez. Tam da bu noktada park için önerilmiş olan halkla bütünleşen işlevler bu alanı merkezin sosyal alanı haline getirmektedir. Belediye binasından bu alana doğru oluşturulmuş olan sosyal aks belediyeyi ve bünyesindekileri halkla buluşturur niteliktedir.İçinde bulundurduğu çocuk oyun alanları,spor alanları ve bisiklet rotaları gibi işlevler de bu sosyal aksı desteklemektedir.
Günümüzde belediye binaları gibi prestij yapıları ne yazık ki kentliye fiziksel manada yakın olsa da düşünsel manada uzak olarak tasarlanmaktadır. Oysa ki hiçbir yerel yönetim kentliye ulaşmadan başarıya ulaşamaz.Bu anlamda Balıkesir Büyükşehir Belediyesi binası bugüne ayak uyduran bir yaklaşımla tasarlanmıştır.Salt düşünsel özellikleriyle değil yapısal özellikleriyle de gününe hizmet eden bir yapı niteliğindedir.İçinde bulundurduğu interaktif katılıma imkan veren öğeler(medya cephe,halk meydanı,amfi tiyatro vb.)bu yaklaşımı desteklemektedir. Balıkesir Büyükşehir Belediye binası tüm bu özellikleriyle hem düşünsel hem de fiziksel manada “insan merkezli” tasarım yaklaşımının öncüsü olma niteliğindedir.